DEMOKRACJA WSTĘP

Otwierając dowolny środek przekazu informacji natrafiamy na opracowania, artykuły, czy audycje wychwalające system demokratycznych rządów, jako ustroju najlepszego spośród tych, które dotychczas wymyślono.

Bombardowani stale gloryfikowanym ustrojem politycznym, zakładamy a priori, że przekazywana nam informacja jest oczywiście prawdziwa i dlatego stoimy murem za tą formacją społeczno-polityczno-gospodarczą.

Zakładając coś przed doświadczeniem, czyli sprawdzeniem popełniamy kardynalny błąd być może dając się oszukiwać totalnie? Z tego powodu postanowiłem sprawdzić, czy zapisana w konstytucji demokracja odpowiada rzeczywistemu wynikającemu z nauk politycznych pojęciu tego ustroju?

Wynik analizy doprowadził mnie do zaskakującego wniosku, że w konstytucjach państw demokratycznych został zapisany system społeczno-polityczno-gospodarczy, który tylko z pozoru wygląda na demokrację, ale niestety nią nie jest w definicyjnym pojęciu.

Wniosek ten jest tak samo zaskakujący jak opór przed wprowadzeniem do systemu prawnego legalnej wiążącej wykładni ustaw, jako rozwiązania porządkującego jednolitość stosowania prawa i eliminującego z czasem niepotrzebne spory interpretacyjne, o czym szerzej pisałem w „Epopei prawniczej w XII księgach prozą”.

Skoro władze poszczególnych państw a także Unii Europejskiej nie wprowadzają do systemu prawnego instytucji legalnej wiążącej wykładni prawa, która w doktrynie nauk prawnych jest uznawana za środek sprzyjający jednolitości praktyki prawnej, to pod tym postępowaniem musi się coś kryć?

Przecież nikt rozsądny nie będzie eliminował sprawdzonego a ukształtowanego w doktrynie rozwiązania, które może uporządkować i wpłynąć na poprawne jednolite i jednakowe stosowanie prawa, chyba, że w tej obstrukcyjnej polityce znajduje się jakieś drugie dno?

Społeczeństwo w mediach wskazuje na niejednakowe, niesprawiedliwe stosowanie prawa. Celowi napiętnowania takich przypadków służy wiele programów medialnych, jak np. audycje Elżbiety Jaworowicz, która od kilkudziesięciu lat zajmuje się tymi problemami, a równocześnie nie wykorzystuje się instrumentu naprawiającego z czasem te stałe problemy, czyli legalnej wykładni ustaw.

Powstaje pytanie, dlaczego? Każdy rozsądny człowiek wprowadziłby do systemu prawnego legalną wykładnię ustaw, celem systemowego naprawienia niewłaściwego stosowania prawa w praktyce, a nie zastępował tej instytucji indywidulanymi pojedynczymi aktami naprawy występującymi społecznie w wielomilionowej wielkości.

Nie spotkałem się dotychczas tak wśród profesorów naszych nauk prawnych, jak i wśród zwykłych obywateli, z którymi miałem przyjemność rozmawiać na temat legalnej wykładni ustaw, z jakimiś sprzeciwami w stosunku do jej funkcjonowania. Przeciwnie wszyscy byli za.

Taka konstatacja doprowadziła mnie do wniosku, że skoro wszyscy są za sprawiedliwością i praworządnością, to oznaczałoby statystycznie duże prawdopodobieństwo, iż większość polskiego społeczeństwa zagłosowałaby za przywróceniem legalnej wykładni ustaw.

W następstwie tego postawiłem sobie pytanie, w jaki sposób większość społeczeństwa będąca suwerenem posiadającym władzę zwierzchnią, możne doprowadzić do przywrócenia legalnej wykładni ustaw w Polsce?

Analiza postanowień Konstytucji RP wykazała, że my, jako suweren nie posiadamy realnej możliwości doprowadzenia do przywrócenia legalnej wykładni ustaw. Potwierdzałoby to tezę, o stworzonym pozornym a nie rzeczywistym ustroju demokratycznym znajdującym odzwierciedlenie w przepisach naszej ustawy zasadniczej.

Konkludując, zapisy Konstytucji RP i zapisy konstytucji innych państw europejskich, które w tym zakresie nie odbiegają od naszej ustawy zasadniczej, systemowo nie stwarzają rozwiązania prawnego nadającego suwerenowi rzeczywistą władzę zwierzchnią i tę tezę mam zamiar udowodnić w niniejszym cyklu.

Sprowadza się ona do zaprzeczenia funkcjonowania rzeczywistej demokracji z przypisaniem zapisom konstytucyjnym rozwiązań cechujących demokrację ułomną, żeby nie powiedzieć fałszywą.

Tadeusz Michał Nycz

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *